dimecres, 13 de juliol del 2011

Qui m'ha fotut el formatge?

El títol fa referència al llibre “who moved my cheese?”(1) que jo em permeto traduir lliurement per “qui m'ha fotut el formatge?”.

El llibre, com ja saben els que l'han llegit, conté una narració, en que s'explica com reaccionen dos personatges que viuen en un laberint quan un bon dia els desapareix el subministrament de l'aliment, el formatge. Un dels personatges, Hem, creu que no pot ser que desaparegui el formatge, que és un error i que un dia o altre tornarà a aparèixer el formatge; l'altre, Haw, en canvi, un cop passat un temps prudencial, diu que cal anar més enllà i arriscar-se a explorar el laberint i buscar formatge nou. Aquest personatge, Haw, surt a buscar formatge i finalment el troba. Cal dir que he resumit molt la narració.

Davant la situació que vivim els catalans, jo no puc menys de comparar-nos amb els dos personatges. Els autonomistes, federalistes, confederalistes i similars són com el Hem i creuen que algun dia s'arreglarà la situació i que cal esperar; en canvi, els independentistes, de tot tipus, són com el Haw que ha sortit a buscar el formatge.
L'exemple més paradigmàtic de català Hem seria, per a mi, en Jordi Pujol, sempre esperant que ens tornin “el formatge”, buscant l'encaix amb Espanya i no decidint-se a sortir a buscar “formatge nou”. D'exemples de catalans Haw podem posar qualsevol dels que aposten decididament per la independència, i per sort n'hi ha molts.

Com s'ha vist en recents enquestes els Haws estan creixent, però encara queden Hems per convèncer-los que cal sortir “a buscar el formatge”. Cal fer pedagogia per convèncer als Hems que facin com Haw i no esperin més un “formatge” que no vindrà, i surtin a buscar-lo. Els podem de recordar algunes frases de Haw:

  • Si no canvies, et pots extingir
  • Què faries si no tinguessis por?
  • Quan deixes enrere els teus temors, et sents lliure
  • És més segur buscar "en el laberint" que romandre en una situació sense "formatge"
  • Les velles conviccions no et condueixen al "formatge"
  • Imaginar-me fruint del "formatge" abans de trobar-lo em condueix cap a ell.

Jo ja fa un temps que m'he incorporat al grup dels Haws que hem sortit a buscar “el formatge”, i no pararem fins aconseguir-lo. I quan el tinguem ja no ens el prendran mai més.

Visca el formatge lliure!


(1) Who moved my cheese, Spencer Johnson, M.D. publicat com "¿Quien se ha llevado mi queso?" per Ediciones Urano i "Qui s'ha endut el meu formatge?" per Ediciones Empresa Activa

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada